15 jaar & Van de Laar

Sinds 2010 maakt boutique adviesbureau & Van de Laar impact in de publieke sector. Door denken én doen. Vanuit onze kernwaarden weerbaar, wendbaar en betrokken. En met projectteams bestaande uit ervaren rotten en jonge talenten. Ontwikkeling van onze relaties én van onze collega's staat namelijk hoog in ons vaandel. Een korte terugblik, maar ook een inkijkje in onze (groei)ambities voor de komende jaren.

Vanuit een achtergrond binnen de adviesgroep Binnenlands Bestuur bij PwC zette Stan van de Laar in 2010 de stap naar ondernemerschap. Geen stap naar zelfstandigheid, maar een stap naar samen met leuke, inspirerende, creatieve, ondernemende en slimme jonge mensen bouwen aan een boutique adviesbureau voor de publieke sector. Een bureau dat met persoonlijke betrokkenheid bij onze relaties en ‘een rechte rug’ in onze advisering écht impact maakt op strategische en organisatievraagstukken. Door onze hersens te kraken (denken) en onze handen uit de mouwen te steken (doen). In projectteams van jonge talenten en ervaren rotten. Dat was het doel…

…en nu bijna 15 jaar later is & Van de Laar het bureau waaraan Stan, Hind Darid en Irene Kruijssen als eigenaren met een onaflatende passie en energie iedere dag bouwen. Dat doen zij samen met inmiddels bijna 20 collega’s in dienst, met energieke zelfstandigen in de flexibele schil en dankzij vele trouwe en telkens weer nieuwe relaties. Sinds 2017 is daar bureau GNGMKRS naast ontwikkeld, waarmee we oplossingen bieden aan onze relaties voor tijdelijke invulling van directie-, management- en strategische functies.

“Impact op morgen, ontwikkel je vandaag.

Vanuit dat mission statement zetten onze adviseurs zich dagelijks met passie in, om bij te dragen aan een brede welvaart. Ook voor de generaties van morgen. Dat vraagt naar onze mening om een weerbaar en wendbaar Nederland en om krachtige regio’s, steden en dorpen. Wij dragen daaraan bij door publieke organisaties en de mensen daarbinnen vandaag te helpen bij hun ontwikkeling.

We voeren inmiddels ruim 100 onderzoeks-, advies- en interimopdrachten per jaar uit. We helpen op meer en meer plaatsen in heel Nederland in de rol van procesbegeleider, programmamanager of projectleider om onze adviezen tot implementatie te brengen. Zo helpen we onze relaties van A tot en met Z en daarvan worden wij weer betere onderzoekers en adviseurs.

Gemeenten, provincies, waterschappen, regio’s, samenwerkingsverbanden tussen lokale overheden en triple helix-organisaties, bibliotheken, onderwijsinstellingen, goede doelen, Ministeries, zelfstandige bestuursorganen… we mochten ze in 15 jaar allemaal tot onze klanten rekenen. We helpen ze bij het opzetten, doorontwikkelen en soms ontvlechten van samenwerkingsverbanden. En we helpen vele besturen, directies en managers om koers te bepalen voor hun organisaties en afdelingen/ teams en om hun organisatie(onderdeel) en de mensen daarbinnen in balans te houden met wat de omgeving van hen vraagt. Ook op actuele maatschappelijke opgaven, zoals jeugdhulp én netcongestie, zetten onze adviseurs zich met passie in om direct bij te dragen aan de uitdagingen waar we in Nederland voor staan.

Focus! & investeren in mensen en producten

De ontwikkeling die we als bureau hebben doorgemaakt, hebben we te danken aan focus & investeren in onze mensen en producten. Durven kiezen voor de markten en diensten/ producten waarop we écht impact willen maken. Focus op de thema’s waarop we door de markt herkend en erkend willen worden. En investeren in de opleiding en ontwikkeling van onze mensen.

Dat doen we al 15 jaar door een substantieel deel van de tijd van iedere adviseur te besteden aan de ontwikkeling van producten, persoonlijke en bureauontwikkeling. In die tijd doen we onderzoek op eigen initiatief en voor eigen rekening. Schrijven we blogs, artikelen en boeken op basis van onze kennis en ervaringen. Spreken onze adviseurs op en bezoeken ze congressen en lezingen. Bouwen we kennisplatforms, zoals herindeling.nl. Ontwikkelen we serious games. En organiseren we inspiratiesessies om onze adviseurs en onze relaties de nieuwste inzichten op te laten doen.

Daarnaast investeren we gericht in de ontwikkeling van het vak van organisatieadviseur. Volgen adviseurs de opleiding tot Management Consultant aan de VU Amsterdam. Zijn we lid van de Raad voor Organisatieadviesbureaus (ROA) en het Young Consulting Network. Laten we ons spiegelen door een Raad van Advies. Hebben we iedere laatste vrijdag van de maand een interne ontwikkeldag. Zoeken adviseurs extern individuele coaching op. En werken we intern met intervisiegroepen en projectevaluaties. Zo maar een greep uit hetgeen we doen om ‘iedere dag een beetje beter in ons vak te worden’.

Dank en vooruitblik

Op deze plaats zeggen we dankjewel tegen iedereen die we op onze reis de voorbije 15 jaar mochten ontmoeten. Klanten, relaties, oud-medewerkers, leveranciers: jullie maakten onze reis mogelijk, de reis mooier of zorgden voor momenten van reflectie. Dankzij jullie staan we als bureau waar we nu staan.

En we gaan door. Onze strategie is gericht op verdere groei. Niet als doel op zich. Maar om met meer robuustheid en nog meer multidisciplinair de vraagstukken van onze relaties op te pakken. Om nóg meer impact te maken. Op nóg meer plekken in Nederland. Dat blijven we doen met een kritisch oog voor kwaliteit. Vanuit onze waarden: wendbaar, weerbaar en betrokken. En dat doen we in nabijheid van onze relaties én onze (potentiële) collega’s.

Om dat laatste punt kracht bij te zetten: op deze plaats een nieuwtje. In het voorjaar van 2025 openen wij onze ‘hub’ in Amsterdam. Een gloednieuwe locatie. Als werk-, inspiratie- en ontmoetingsplek voor onze relaties én medewerkers in de Randstad. Naast onze vestiging in Eindhoven dus een tweede thuisbasis. Geheel in lijn met ons geloof dat ‘nabijheid’ een essentieel onderdeel van ons vak is. Als basis voor ontmoeting, verbinding en passende oplossingen.

Graag tot ziens op het vervolg van onze reis!

Team & Van de Laar