De veranderende publieke organisatie

Reflectie op inspiratiesessie met Thijs Homan 13 oktober 2023

Op vrijdag 13 oktober was (em.) hoogleraar Change and Implementation Thijs Homan de inspirator op de kennissessie voor onze adviseurs en relaties. Thema: “hoe veranderen in publieke organisaties gaat”, in plaats van over “hoe veranderen moet”.

Een kleine greep uit de boodschap van Thijs:

  • gemeenten veranderen toch sterk, ondanks de formele verandertrajecten op basis van veranderplannen, businesscases, etc.;
  • gemeenten kennen gemiddeld 20-25 verandertrajecten parallel. Veel formele (planmatige) veranderprocessen behalen niet het geplande doel;
  • veranderen is (onafhankelijk van het succes van de verandering!) noodzakelijk omwille van externe legitimiteit: het pacificeren van de buitenwacht;
  • verandermanagent draagt bij aan externe legitimatie, door “ontkoppeling”: tegen de buitenwereld zeggen we “a”, maar we blijven “b” doen. Ook binnen organisaties (tussen afdelingen, teams en mensen) is veel sprake van ontkoppeling;
  • de kracht zit in informele verandertrajecten: veranderfonteintjes: kleine doelen, laag in organisatie, innovaties, ideeën, onder de radar (geen sponsor in management, want geeft afhankelijkheid);
  • als je carrière wilt maken kom je op de radar, als je iets wilt bereiken dan blijf je onder de radar;
  • de impact van je verandertrajecten hangt samen met je positie op de “machtszee”. En die zee is continue in beweging door externe (wetgeving, maatschappelijke opgaven, etc.) en interne (budget, bestuurlijke ambitie, lobby, etc.) invloeden;
  • de juiste actuele “kreten”/ taal (opgavegericht, zelforganisatie, samenspel, nieuwe bestuurscultuur, toekomstbestendig, integraal) gebruiken geeft een “licence to act”. Essentieel om mee te kunnen spelen op de machtszee;
  • gemeenten reageren met verandertrajecten vooral op de resultaten van de “kreet-concurrentie” – waarin de kennisindustrie: universiteiten en adviesbureaus een belangrijke rol spelen – en niet zozeer op hun omgeving.
Project
Samenwerking & Fusie

Projectleiding herindeling Wijdemeren

Medio 2023 besloot de gemeenteraad van Wijdemeren dat een herindeling noodzakelijk is om de leefbaarheid en de betaalbaarheid ervan in haar dorpen toekomstbestendig te laten worden. Een proces van verkenning van herindelingsvarianten werd opgestart en op 4 juni 2024 besloot het college van B&W dat een lichte samenvoeging met de gemeente Hilversum, per 1 januari 2027, de beste optie is voor de circa 25.000 inwoners en ondernemers van Wijdemeren.

Projectleiding herindeling Wijdemeren
Project
Klimaat & Energie

Procesregisseur hoogspanning Noord-Holland

Wij helpen als procesbegeleider de provincie Noord Holland te komen tot het locatiebesluit over een nieuw te bouwen hoogspanningsstation.

Procesregisseur hoogspanning Noord-Holland

De gemeenten Ede, Barneveld, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel en Veenendaal werken samen in het kader van jeugdhulp. In het licht van de ontwikkeling van FoodValley, regionale opgaven en landelijke ontwikkelingen wil de jeugdhulpregio FoodValley hun samenwerking omzetten naar een publiekrechtelijke samenwerking: een gemeenschappelijke regeling. Wij verrichten de werkzaamheden om tot een gemeenschappelijke regeling te komen.

Oprichting GR jeugdhulpregio FoodValley